X
تبلیغات
رایتل

دکتر پمپ - همه چیز در مورد پمپ آب و انواع اتوماتیک - محمد حسن مهرابی

محمد حسن مهرابی - دکتر پمپ

تفاوت محصول تولید چین با محصول چینی



درجه بندی انواع تولیدات و تفاوت میان محصول چینی اصلی و تقلبی
در این مقاله انواع تولیدات را به همراه درجه بندی کیفی آنها معرفی می کنیم

تفاوت تولید چین با اصالتا چینی
Product in china VS mace in china

-----------------------------------------------------------------------------

محصول اصلی و درجه 1:

محصول درجه یک محصولی است که اولا برند تراز اول جهانی باشد و دوما در کشور مبدا برند یا کشور مادر تولید شده باشد.

در این تعریف بنز و فولکس واگن تولید آلمان و تویوتای تولید ژاپن و هیوندای تولید کره همگی درجه یک محسوب می شوند و بنز تولید چین ، فولکس واگن تولید مکزیک و تویوتای تولید استرالیا درجه 2 به حساب می آیند

 حال این سوال پیش می آید که چرا بنز که در این گروه از همه برتر است ، در رده بالاتری قرار نگرفته است ؟
نکته این است که همه خودروهای این برندها ( بنز - فولکس - هیوندای ) در نوع خودشان درجه 1 و بهترین محصول کارخانه های خود هستند - یعنی هیوندای در سبد محصولاتش بهتر از سوناتا و آزرای کره ای ندارد ولی i10 را هم در سبد محصولاتش دارد که در هند تولید می شود و جنس درجه 2 این گروه خودروسازی محسوب می شود

بدین ترتیب هر کمپانی محصولی را که در کشور مادر تولید می کند درجه 1 محسوب می شود و تمام محصولاتی که در کشور ثالث تولید می شوند درجه 2 به حساب می آیند - همچنین برندهای برتر این حوضه (خودروسازی) مثل مرسدس بنز، درجه 1 ممتاز به حساب می آیند

این قاعده در مورد تویوتا هم صدق می کند - به عنوان نمونه می توان به تویوتای تولید ژاپن و تولید استرالیا اشاره کرد که اولی درجه یک (بیشتر در خود ژاپن و آمریکا عرضه می شود) و دومی درجه دو محسوب می شود (فقط در خاور میانه و خود استرالیا عرضه می شود)
برای تمام مصرف کننده ها و نمایشگاه داران اثبات شده است که کمری GL استرالیا کیفیت پایین تری نسبت به کمری GLX تولید آمریکا و کرولا تولید ژاپن دارد


اگر بخواهیم این مثال ها را به شرکت های فعال در زمینه تهویه مطبوع هم تعمیم بدهیم باید از کولرگازی Carrier تولید آمریکا ، LG ساخت کره و hitachi  ژاپن نام ببریم
کمپانی های فوق هم تمام محصولات high end یا hi-tech خود را در کشور مادر تولید می کنند ولی محصولات درجه 2 و قدیمی خود را در چین تولید می کنند - به عنوان مثال کمپانی LG محصولات درجه 1 و کره ای اش را با قیمت بالاتر و محصولات درجه 2 چینی را با قیمت پایین تر در بازار به فروش می رساند و دقیقا هم مشخص می کند که کدام محصول تولید چین و کدامیک تولید کره است - هیچ وقت هم ادعا نمی کند که محصولات درجه 1 کره ای ما با محصولات چینی و درجه 2 تفاوتی ندارند -
 این شرکت محصولات کره ای و چینی را با کد فنی متفاوت و با درج کشور سازنده در بازار عرضه می کند تا مشتری با توجه به بودجه اش برای خرید تصمیم بگیرد ولی بعضی از کمپانی ها محصولات درجه 2 خود را وارد بازار ایران می کنند و با اسرار بی مورد قصد دارند القا کنند که محصولات برند ایکس همگی کیفیت یکسانی دارند و فقط بخاطر هزینه های پایین تولید در چین ، محصول چینی فلان برند را وارد کرده اند
کل محصولات بلک اندکر - goodman - carrier - westinghouse که در بازار ایران عرضه می شوند در قالب این مثال می گنجند - تمام محصولاتی که با این برندهای آمریکایی در بازار ایران عرضه می شوند تولید چین و یا حتی چینی الاصل هستند که از بلک اندکر بودن فقط نام آن را یدک می کشند


-----------------------------------------------------------------------------

محصول اصلی و درجه 2:

محصول درجه 2 محصولی است که متعلق به یک کمپانی معتبر باشد ولی تولید آن به صورت تحت لیسانس در کشورهای در حال توسعه انجام شده باشد.

مهمترین نکته در این گروه این است که این نوع تولید چین ((made in china بهترین نوع تولید چین است
بسیاری از فروشندگان از این مسئله سو استفاده می کنند و محصول اصالتا چینی را به جای محصول تولید تحت لیسانس در چین به مشتری قالب می کنند و به مشتریان نا آگاه می گویند "الان دیگه همه چیز چینی شده" در صورتی که تولید تحت لیسانس در چین کاملا متفاوت از محصول اصالتا چینی (درجه 3) و تقلبی چینی (درجه 4 و 5) می باشد

چینی بخرید ولی چینی الاصل و چینی تقلبی نخرید

شرکت های بزرگ معمولا محصولات با تکنولوژی پایین و سنگین وزن و متریال بر خود را در کشور مادر تولید نمی کنند و این گونه محصولات را با احداث کارخانه در کشورهایی مثل چین ، مالزی ، تایلند و تایوان ... تولید می کنند (نکته اساسی اینجاست که مثلا تولید ال جی در کارخانه midea یا Hisense چین انجام نمی شود ، بلکه در کارخانه خود ال جی در چین انجام می شود)
به عنوان نمونه شرکت Daikin فن کوئل که ساده ترین و پیش پا افتاده ترین محصول تهویه مطبوع است را در چین تولید می کند و کولر گازی که Mid tech محسوب می شود را در مالزی (در کارخانه mc cuay سابق) تولید می کند و VRF (کولر گازی های دور متغیر با ظرفیت بالا ) که Hi tech محسوب می شوند را در خود ژاپن تولید می کند - همچنین شرکت ال جی هم دستگاه های VRF و Chiler و کولرگازی های اینورتر که Hi tech هستند را در خود کره تولید می کند و کولر گازی های قدیمی ، پر مصرف و ارزان قیمت خود را در چین تولید می کند. یعنی اینگونه نیست که محصول چینی و کره ای ساخت ال جی با هم یکسان باشند.

یک قضیه فلسفی در رابطه با این گونه تولیدات وجود دارد :
کسی که در چین زندگی می کند تمام محصولاتی که استفاده می کند نهایتا 50 از 100 است حالا اگر بنزی که در چین تولید شده (بنز تولید چین فقط در بازار چین فروخته می شود و اجازه صادرات به دیگر کشورها را ندارد) امتیازش 90 از 100 هم باشد در شرایط بازار مصرف چین بسیار عالی و مطلوب ارزیابی می شود و نیازی نیست حتما 100 باشد
اما در مقابل ، مصرف کننده آلمانی که در مهد تولیدات با کیفیت و مهندسی شده جهان زندگی می کند و استاندارد تمام محصولاتی که استفاده می کند بین 80 تا 100 است خواهان خودروی بنزی است که 100 باشد چون اگر دنبال 80 بود فولکس واگن را انتخاب می کرد
همچنین در آلمان برای بنزی که 100 است از روغن و بنزین 100 هم استفاده می شود ولی در چین برای خودروی بنز هم از روغن و بنزین بی کیفیتی که برای بقیه خودروهای چین استفاده می شود استفاده می کنند که باعث می شود بهترین خودروهای جهان هم در کمتر از 5 سال عمر مفیدشان تمام شود
این قضیه در مورد ایران هم صدق می کند - به طوری که خودروهای به روز و توربو که ضریب کمپرس و فشار روغن کاری بالایی دارند به دلیل روغن و بنزین بی کیفیت در کمتر از 80 هزار کیلومتر از ناحیه موتور دچار اشکالات اساسی می شوند و موتور می سوزانند.
این در حالی است که خودروهایی مثل تندر 90 و 206 به دلیل ضریب کمپرس پایین تر و سیستم روغن کاری کم فشار ، حساسیت بسیار کمتری نسبت به بنزین و روغن مصرفی دارند و بدین ترتیب این خودروها در ایران خیلی با دوام تر از BMW های چند صد میلیونی هستند
نکته اینجاست که تقریبا تمام خودروهای بنز و بی ام و که با موتورهای زیر 2500 سی سی وارد می شوند توربو هستند و موتورهای تنفس طبیعی این خودروسازان بالای 2500 سی سی حجم دارند - موتورهای شش سیلندر تنفس طبیعی که اکثر بالای 2500 سی سی هستند ضریب تراکم کمتری نسبت به موتورهای توربو دارند و به همین خاطر حساسیت کمتری نسبت به بنزین مصرفی دارند ولی حساسیت نسبت به کیفیت و ویسکوزیته روغن مصرفی همچنان پابرجاست و عدم استفاده از روغن مورد تایید کمپانی باعث سوختن موتور می شود

استاندارد های تولید نشأت گرفته از الگوی مصرف و رشد مصرف کننده است - بهترین کالا هم در صورت نبود فرهنگ مصرف دوام چندانی نخواهد داشت

بیشترین حرف و حدیث ها و تقلب ها در همین گروه شکل می گیرد. جایی که فروشنده و حتی خود کمپانی اصرار دارند که محصول تولید چینشان با نمونه تولید اروپا و آمریکا تفاوتی ندارد!!!
این در حالی است که استاندارد های تولید و کنترل کیفی در کشورهایی نظیر کره ، ژاپن ، آمریکا و آلمان کاملا متفاوت از کشوری نظیر چین است.بسیاری از کمپانی ها محصولات تولید چینشان را فقط در خود چین و کشورهای جهان سوم مثل ایران عرضه می کنند.مثلا تولید و استفاده از گاز مخرب R22 در تمام کشورهای صنعتی ممنوع شده است ولی تمام کمپانی های مطرح جهان محصولات منطبق بر این گاز را در چین تولید می کنند و از آنطرف به خاورمیانه و کشورهای جهان سوم صادر می کنند
یکی از کمپانی هایی که در این زمینه با مشتری صادق است شرکت ال جی می باشد.این شرکت هیچ اصراری ندارد که محصول تولید چینش با تولید کره یکسان است اتفاقا به طور کاملا شفاف تکنولوژی متفاوت کمپرسور و گاز مصرفی محصولات خودش را در کاتالوگ های فنی درج می کند ، همچنین گارانتی محصولات کره ای اش گاه تا دو برابر نمونه های تولید چینش است. محصولات چینی را با made in china  و یا made by lg مشخص می کند
جای بسی خوشحالی است که شرکت هایی مثل LG , daikin , samsung در کنار محصولات درجه 2 چینی شان محصولات درجه یک ژاپنی و کره ای را هم در ایران عرضه می کنند که طبعا محصولات ساخت کره و ژاپنشان کیفیت ، تکنولوژی و صد البته قیمت بالاتری هم دارند
مثلا کولر گازی های تولید چین ال جی با نام Smile و تولید کره آن با نام Titan در بازار عرضه می شود که نمونه ای کره ای در کنار مصرف برق کمتر و کیفیت بالاتر ، حدودا 30 درصد گرانتر است
در مثالی دیگر شرکت سامسونگ گوشی های پرچمدار مثل سری s و note را در کره و مخصوص بازار های جهان اول تولید می کند و محصولات تولید چین و ویتنام خود را در خاورمیانه و ایران عرضه می کند.هر چند هر دو در فاکتور سرعت و کارایی و قطعات داخلی تفاوتی ندارند ولی با کمی دقت به کیفیت مونتاژ و دکمه های فیزیکی محصول تولید چین می توان به این نکته پی برد که آنها بین بازار های مختلف تمایز قائل می شوند و سخت گیری هایی که در خط تولید کره انجام می شود در خط تولید چین انجام نمی شود
از دیگر نمونه های این نوع تولیدات می توان به copeland تایوان و چین ، فیلیپس و دلونگی چین اشاره کرد - محصولاتی که دیگر فقط نام آمریکایی و آلمانی را یدک می کشند و دیگر از آن کیفیت مثال زدنیشان خبری نیست

گروه خودروسازی فولکس واگن هم خودروهایی را برای بازار مکزیک در سایت تولیدی این کشور تولید می کند که قطعا کیفیت نمونه های تولید آلمان را ندارند و فقط عامه مردم این تصور را دارند که هر محصولی که برند فولکس یا هیوندای را داشته باشد درجه 1 و با کیفیت است ولی باید عرض کنم که به هیچ وجه اینگونه نیست

-----------------------------------------------------------------------------

محصول اصل چین و درجه 3:


اصالتا چینی به محصولی گفته می شود که برند مطرح خود چین است مثل midea - gree - huawei - jac - geely

مهمترین مشخصه این محصولات این است که تشابه اسمی با محصولات معتبر ندارند و یک هویت مشخص دارند (مثلا برندشان samjung , suny , panasoanic نیست)
در عین اینکه این محصولات کیفیت مناسبی ندارند ولی در نهایت این نوع تولیدات را هم جز دسته چینی های اصلی قرار می دهیم


این کمپانی ها صفر تا صد محصولات خود را از طراحی و توسعه گرفته تا تولید محصول را در خود چین انجام می دهند - البته بزرگترین عیبشان هم همین است! چون محصولات چینی هنوز به بلوغ کافی نرسیده اند و اکثر تولیدات این دست کمپانی ها را ، کپی های ناقص محصولات معتبر با استفاده از مهندسی معکوس تشکیل می دهند (یا حداقل base یا پایه آنها با استفاده از مهندسی معکوس شکل گرفته است)
به عنوان مثال یک کمپرسور copeland امریکا را باز می کنند و از روی آن یکی دیگر می سازند . کپی ساخته شده نمی تواند کارایی و راندمان محصول اصلی را ارائه کند چون شرکت چینی به نقشه های تولید محصول فوق دسترسی نداشته است.
محصولی که تولید شده دارای حداقل استانداردها است و حداقلش این است که روشن می شود و کار می کند و در نهایت محصول فوق راهی بازار مصرف می شود - مشکل اینجاست که محصول بعد از مدت کوتاهی از کار می افتد ، چون شرکت چینی به ترکیب آلیاژ قسمت های مختلف کمپرسور دسترسی نداشته است یا حتی اگر به این ترکیبات دست یافته باشد به خاطر کاهش هزینه ها و سود بیشتر از این آلیاژها استفاده نخواهد کرد ( از دزد نمی توان توقع داشت که انصاف داشته باشد و به فکر منافع مصرف کننده باشد )
در آخر هم شرکت محصول را در نمایندگی راه اندازی می کند و با ذکر این نکته اساسی که "ای آقا الان همه چیز چینی شده" محصول را قالب می کند . مصرف کننده نگون بخت هم محصول را به خانه برده ولی بعد از مدت کوتاهی محصول دچار مشکل می شود
در این مثال شاید سیم پیچ الکتروموتور نسوزد ولی با اشکالات فراوانی از سوی دیگر اجزای متحرک از قبیل شفت موتور ، بلبرینگ ها و کوموتاتور رو به رو خواهد شد.
این قضیه در مورد خودرو های چینی هم صدق می کند - موتورهای کپی برداری شده چینی هر چند از نظر مصرف سوخت افتضاح هستند ولی به این زودی ها نمی سوزند و عمر مفیدشان حدود 50 تا 60 هزار کیلومتر است . بدین ترتیب چیزی که خودرو را در همان ماه های اول استفاده زمین گیر می کند موتور نیست بلکه اشکالات ریز و درشت گیربکس ، تسمه های موتور ، جلوبندی و اجزای برقی خودرو می باشد


-----------------------------------------------------------------------------

محصول درجه 4

محصولات درجه 4 انواع متفاوتی دارند که نوع اول آنها محصولاتی هستند که ساخت شرکتهای گمنام و تازه تاسیس چینی (اصالتا چینی با برند نامعتبر) و حتی ایرانی می باشند
به عنوان نمونه هم می توان به پله برقی های OTS و لوازم خانگی TCL  و غیره اشاره کرد


نوع دوم این گونه تولیدات نمونه بارز این گونه تولیدات ، موتورهای پژویی است که ایران خودرو بر روی محصولات خود می گذارد. شرکت پژو نقشه تولید قطعات موتورهای خود را در اختیار ایران خودرو نگذاشته و نخواهد گذاشت و ایران خودرو با استفاده از مهندسی معکوس اقدام به تولید موتورهای 1800 خانواده XU7 کرده است که روی پژو 405 ، پرشیا و سمند نصب می شود - نتیجه این می شود که موتور 1600 پژو (نسل قبل از TU5 که کاربراتوری بود نه TU5 که انژکتوری است) 110 اسب بخار قدرت تولید می کرد و در عین اینکه بسیار کم مصرف تر از موتور 1800 ایران خودرو بود ، عمر مفیدش هم بیش از 100 هزار کیلومتر بود ولی موتور 1800 ایران خودرو کمتر از 100 اسب بخار قدرت دارد و علاوه بر مصرف سوخت شهری 15 لیتر در 100 کیلومتر که معادل آزرا می باشد دوام خیلی خیلی کمتری هم دارد به طوری که حتی بعد از 20 هزار کیلومتر مشکلات و صدا های گوناگونی از ناحیه موتور شنیده می شود و کم نیستند خودروهایی که با همین میزان کارکرد موتور سوزانده اند - در ضمن از صدای گوش نوار موتور XU7 ایران خودرو هم نمی توان به سادگی گذشت
البته این نکته را در نظر داشته باشید که کپی ناقص و بی کیفیت از موتورهای پژو خیلی بهتر از موتورهای اصالتا چینی jac j5  - لیفان و علل خصوص MVM است
پس مواظب باشید از چاله ایران خودرو به چاه خودروهای چینی نیفتید

خودروهای چینی علاوه بر کیفیت بسیار پایین ، قطعات یدکی گران قیمتی هم دارند - دلیلش هم این است که واردات قطعات یدکی این خودروها در انحصار شرکت واردکننده است و از آنجایی که این خودرو ها بازاری هم در ترکیه و دبی ندارند که دیگر وارد کنندگان بتوانند آنها را با قیمت منطقی وارد کنند
 قطعات آنها در این کشورها هم به سختی پیدا می شود - چون قطعات این خودروها به صورت مستقیم از چین به ایران می آیند
بدین ترتیب واردات و قاچاق لوازم یدکی این خودروها سخت می شود

یکی از بزرگترین تقلب ها در این بخش با نام کمپانی های آمریکایی صورت می گیرد - کولر گازی های Rheem , carrier , goodman که در ایران به اسم آمریکایی عرضه می شوند بزرگترین کلاهبرداری صنعتی بازار ایران است.محصولات آمریکایی به 3 دلیل نمی توانند وارد بازار ایران بشوند. اول اینکه آمریکا بازار ایران را تحریم کرده است و دوم اینکه ایران محصولات آمریکایی را تحریم کرده است!!! و سوم اینکه در کشورهای خاورمیانه هم محصولات آمریکایی عمومیت ندارند و به وفور یافت نمی شوند و بازار این کشورها بیشتر در اختیار ژاپن و کره و چین است و حتی کمپانی های اروپایی هم نسبت به آسیایی ها کمرنگ تر هستند
 پس تا اینجای کار هیچ محصول آمریکایی حتی یک درصد هم شانس ورود به بازار ایران را ندارد.آنچه به نام Rheem , carrier به مردم قالب می شود یک محصول کاملا تقلبی و چینی است که جالب ترین نکته آن شباهت ظاهری محصولات هر سه برند به یکدیگر است تا جایی که اگر مارک روی این دستگاه ها را بکنید نمی توان آنها را از هم تفکیک کرد
همین نکته در مورد یخچال های Westinghouse و General electric و ... صدق می کند.حتی از ظاهر آنها هم می توان به تقلبی بودن و چینی بودن آنها پی برد.کافیست یکی از آنها را کنار یخچال ال جی بگذارید تا کیفیت پایین متریال به کار رفته در آنها مشخص شود.

-----------------------------------------------------------------------------

محصول درجه 5 یا محصول تقلبی

محصول تقلبی محصولی است که خود را جای محصول کمپانی دیگری جا می زند - چون کمپانی های معتبر چینی مارک مختص به خود را دارند و از مارک شرکتهای دیگر روی محصولاتشان استفاده نمی کنند

این دسته از محصولات بدترین گروه را تشکیل می دهند  و متاسفانه این گروه کالایی در ایران به وفور یافت می شود

تولید این گونه محصولات به این ترتیب است که یک شرکت یا کارگاه بی نام و نشان اقدام به کپی از روی یک محصول اصلی می کند و از برند آن شرکت روی محصولات تقلبی خود استفاده می کند
این شرکتها از آنجایی که از نام تجاری خود ، روی تولیداتشان استفاده نمی کنند ترسی از ضربه به آبرو و اعتبار خود ندارند و از این رو طوری ساخته می شوند که ظاهری فریبنده داشته باشند و فقط در روزهای اول درست کار کنند و بعد از مدت کوتاهی خراب می شوند
یعنی به قدری کار کنند که تا از جعبه در می آیند و جلوی فروشنده کالا کار کنند و بعدش دیگر مهم نیست

نمونه این دسته کالا ها در بانه و دیگر مبادی قاچاق به وفور یافت می شود
محصولاتی که در ظاهر شبیه نمونه اصلی هستند ولی در باطن هیچ شباهتی به نمونه اصلی ندارند
مثال بارزش هم  تلویزیون های تقلبی Sony ده میلیونی است که آنجا 4 میلیون می دهند - مشتری هم غافل از همه جا محصول را خریداری می کند - قافل از اینکه محصولی که خریده از نظر کیفیت قابل مقایسه با نمونه اصلی نیست کما اینکه تفاوت های ظاهری هم با محصول اصلی دارد و از کیفیت و جنس متریال به کار رفته در محصول می توان به تقلبی بودن آن پی برد
تا زمانی که تلویزیون خراب نشده مشتری متوجه چیزی نمی شود ولی بعد از اینکه خراب شد تازه می فهمد که تلویزیونی که خریده اصلا ساخت سونی نیست و تفاوت های آشکاری در پنل و برد دستگاه وجود دارد و هیچ یک از قطعات محصول اصلی در نمونه تقلبی مشاهده نمی شود و از سونی بودن فقط مارکش را دارد

با تمام این اوصاف بعضی ها پا را از خود چینی ها هم فراتر می گذارند و با این فرض که بسیاری از محصولات LG و SAMSUNG هم تولید چین هستند آنها را هم تراز با GREE یا MIDEA  قرار می دهند
این اصل را هیچ وقت فراموش نکنید که محصولات و لوازم باید طوری ساخته شوند که در اختیار ما باشند نه اینکه ما در اختیار آنها باشیم

امید است مسئولان کشور با دلسوزی سرمایه های ملی را حفظ کنند و به جای واردات گسترده خودروها و تاسیسات بی کیفیت چینی نمونه های ارزن قیمت کره ای و اروپایی و حتی آمریکایی را وارد کنند که اتفاقا در آن سوی مرزها تفاوت قیمت چندانی هم ندارند و با دلسوزی جلوی واردات محصولات چینی را بگیرند تا ضمن حفظ سرمایه های ملی عمر و وقت هموطنان تلف نشود

در پایان با اشاره به دو مثال سخنم را تمام می کنم:
1: اول خبر تعویض ون های فرسوده DELICA که از سال 86 و 87 وارد ناوگان تاکسیرانی شدند و در این مدت هم رانندگان را با خرابی های مکرر و لوازم یدکی گران قیمت آزار دادند و هم سرنشینان را به دلیل فضای تنگ و تکان های عجیب و قریب آزار می دادند
ما در ایران با گره های کور خود ساخته و تعرفه های گزاف کاری کرده ایم که سوناتای 60 میلیونی با قیمت 160 میلیون در بازار عرضه شود و به نوعی مصرف کننده را مجبور به خرید کالاهای بسیار بی کیفیت چینی یا بهتر بگویم زباله های صنعتی کشور چین کرده ایم
 هر زمان که صحبت از واردات خودرو های با کیفیت می شود می گویند که خودروی با کیفیت خیلی گران در می آید و راندگان توان پرداخت هزینه آن را ندارند - حال آنکه فقط با حذف تعرفه و بدون هیچ مشوقی می توان خودروهای با کیفیت و ارزان قیمتی را حداقل برای ناوگان شهری و خودروهای عمومی تهیه کرد

تاریخ ارسال: 22 فروردین 1395 ساعت 01:09 ق.ظ | نویسنده: محمد حسن مهرابی | چاپ مطلب 2 نظر